Aandacht voor onze (bijna) tieners

Categories: Algemeen,Wijk-West

Al  vele jaren wordt er in de Westerkerk Kindernevendienst georganiseerd voor de kinderen van de groepen 1 tot en met 4. In gesprekken met ouders en tieners, merken we dat de overgang, van elke week kindernevendienst naar niks, te groot is. De tieners haken af, of zitten verplicht de dienst uit. Iedereen weet, dat de jeugd de toekomst heeft. Voor God is iedereen even belangrijk en we willen dat de jeugd beseft, dat God in hen geïnteresseerd is. Onze diensten zijn van oudsher niet zo ingericht, dat de kinderen zich hierin gekend weten. Omdat we ons geroepen voelen om hier wat mee te gaan doen, starten we met de volgende activiteiten in de Westerkerk:

1-      Gezinsdienst. Eén keer in de maand, als onze eigen voorganger Ds. De Jong de dienst leidt, zal er een moment zijn waarop de tieners in hun taal wordt aangesproken. Dit kan door een praatje, filmpje, sketch o.i.d. In de preek zal ds. De Jong deze introductie verder uitwerken.   Na afloop van de dienst zal er ‘koffie drinken’ zijn. De eerste gezinsdiensten staan gepland op 28 september, 12 oktober, 23 november, 21 december 2014 in de Westerkerk.

2-      Next door. Eén keer in de maand zal er nevendienst zijn voor de kinderen van de groepen 5 t/m 8. Qua ruimte is het een uitdaging, want de consistorie is niet al te groot! Qua inhoud zal het anders zijn dan de kindernevendienst van de groepen 1 t/m 4. Met deze (bijna) tieners willen we vooral samen in gesprek gaan, werken aan relaties en gewoon een boel lol hebben. De eerste ‘Next Door’s  staan gepland op 21 september, 26 oktober, 9 november en 7 december 2014 in de Westerkerk.

3-      Mee-schrijf-boekje. De andere 2 zondagen in de maand, waarin er voor de tieners geen extra activiteit wordt georganiseerd, is er de gelegenheid om betrokken te zijn door mee te schrijven in het boekje ‘preek van de week’. Hierin kunnen de belangrijkste aspecten van de dienst genoteerd worden.

Aan de opzet van de kindernevendienst voor de groepen 1 t/m 4 zal niets veranderd worden.

Het allerbelangrijkste blijft dat we de tieners laten weten dat ze erbij horen. Spreek hen eens aan! Vraag hen hoe het op school gaat of welke hobby’s ze hebben. Laat hen weten dat u hen ziet.