Diaconale collecte 22 maart – Vroegsignalering Twenterand

Categories: Diaconie

Wat is Stichting BOOT?
De Stichting BOOT (Budget Op Orde in Twenterand) is werkzaam in de gemeente Twenterand en heeft SchuldHulpMaatjes die mensen begeleiden die graag een extra steuntje in de rug willen bij hun financiële administratie. De Stichting BOOT is lid van de landelijke vereniging SchuldHulpMaatje. Stichting BOOT is voortgekomen uit de Stichting Manna, de voedselbank voor de gemeente Twenterand. Vanuit deze stichting signaleerde men dat hulpvragers vaak terugkomen omdat ze opnieuw in de problemen zijn geraakt. Als vrijwilligers die mensen tijdelijk gaan begeleiden kunnen heel veel problemen opgelost of misschien zelfs voorkomen worden.

Stichting Manna – voor de arme kant van Twenterand
“Aan het einde van het geld nog een stukje maand over “ Een uitdrukking die u vast wel bekend in de oren klinkt. Veel mensen leven in financiële onzekerheid. Dit kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van echtscheiding, verlies van baan door faillissement of ontslag, ziekte, verslavingen of gewoon domme pech! Stichting Manna wil een steuntje in de rug zijn bij het oplossen van financiële problemen en heeft ten doel alle inwoners van de gemeente Twenterand die onder het sociaal minimum leven tijdelijk te ondersteunen in de basisbehoeften. Daarnaast biedt St. Manna de mogelijkheid aan diezelfde doelgroep, via doorverwijzing naar hulpverlenende instanties, de bestaande situatie te boven te komen. Stichting Manna doet dit vanuit christelijke motivatie: de naam Manna verwijst ook naar het manna uit de bijbel: er was genoeg te eten voor iedereen.

Waypoint Twenterand
Waypoint Twenterand wil het ontstaan, de instandhouding en het terugkeren van verslaving voorkomen. We hebben aandacht voor persoonlijke verhalen en zoeken samen met verslaafden en hun omgeving naar passende oplossingen.
Wij zetten sterk in op voorlichting en preventie, omdat voorkomen beter is dan genezen. Ons preventieteam bestaat uit voorlichters en lokale ervaringsdeskundigen. Tijdens een voorlichting wordt het thema verslaving interactief behandeld met een combinatie van kennisoverdracht, werkvormen, denktriggers en praktijkvoorbeelden. Onderwerpen zijn onder andere: alcohol, drugs en sociale media.
Wij bieden begeleiding en nazorg door middel van ons Buddyproject. Wanneer iemand kampt met verslavingsproblematiek kan dit zorgen voor isolement. Hij/zij kan de interesse in vrienden, werk, kerk, sport, huisvesting, hobby en dergelijke zijn verloren. Vaak gaat dit gepaard met eenzaamheid. De buddy investeert in de relatie met de jongere/volwassene die hij of zij begeleidt, luistert naar zijn/haar verhalen en reikt handvatten aan om met praktische problemen om te gaan.
Naast zorg voor (ex)verslaafden, bieden wij ook hulp aan de naaste omgeving van verslaafden. Wij doen dit via 1 op 1 gesprekken en ondersteuning. Daarnaast hebben wij ook een “Moedige Ouders” groep. Deze zelfhulpgroep wordt begeleid door een aantal ervaringsdeskundigen.

Stichting BOOT (Budget Op Orde in Twenterand) zoekt schuldhulpmaatjes
De Stichting BOOT helpt mensen weer op weg bij het aflossen van hun schulden, het op orde brengen van hun administratie, het leren budgetteren. Stichting BOOT biedt daarbij kosteloos de helpende hand en praktische ondersteuning door de inzet van schuldhulpmaatjes.

Wij zoeken maatjes die ons met dit belangrijke en dankbare werk willen helpen. Want u helpt mensen, met uw kennis en kunde, weer op weg naar een financieel gezonde basis en een stabieler bestaan. U kunt zich aanmelden bij één van onze coördinatoren, telefoon 06 – 21 62 21 84 of 06 – 51 07 04 95 Wilt u per mail reageren: secretariaat@bootintwenterand.nl U kunt natuurlijk ook eerst meer informatie vragen. We stellen het zeer op prijs als u met ons mee wilt doen! Zie ook onze website www.bootintwenterand.nl