Verslag Kerstreis Oosteuropa

Categories: Zendingswerk

Uitvoering van een bijzondere kerstgift.

Zoals u gelezen kunt hebben in de media in december 2018 hebben we door de medewerking van Wichers Trucking BV uit Vriezenveen een groot transport kunnen organiseren richting onze contactsteden in Hongarije en Roemenië.

In de dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw is de trailer en onze eigen bus geladen. Het depot is hierdoor een stuk leger geworden; zo is het in jaren niet geweest. Alle adressen, die wij hadden gevraagd,  wilden heel graag dat wij goederen kwamen brengen. De reizigers waren Dini Wolters en Gert Post uit Vriezenveen en Henk Nieuwerth uit Den Ham en op de vrachtauto Ab Bakker uit Vriezenveen.

Op 2 januari zijn we ‘s-morgens vroeg, na de opening van de reis waarbij we, zoals altijd bij het begin van een reis, om de zegen van God hebben gebeden vertrokken richting Hongarije. De truck en trailer reden op de tweede dag naar Nagykanizsa, in het zuidwesten van Hongarije. Hier werden de eerste goederen bij de kerk uitgeladen. Henk en Dini reden deze dag met de bus naar Oradea, een stad net over de Hongaars Roemeense grens. Daar werden de goederen uitgeladen bij het nieuwe depot van mevr. Bunea, onze contactpersoon in Oradea.

De vrachtwagen reed de volgende dag naar de volgende bestemming, Kecskemét. Hier heeft de plaatselijke protestante kerkgemeenschap een pand gekocht aan de rand van een zigeunerwijk. Het gebouw wordt een opvangtehuis voor, hoofdzakelijk, naschoolse opvang van de zigeunerkinderen. Hier hebben wij een mooie tweedehandskeuken uit Vriezenveen gebracht en ook veel huishoudelijke zaken.

Op zaterdag 5 januari is de bus, weer volgeladen, nog een keer naar Oradea gereden om daar nog meer goederen naar toe te brengen.
Het laatste adres was in Hongarije was Cegléd. Ook hier waren de goederen zeer welkom.

De terugreis verliep ook zeer voorspoedig, ondanks de slechte weersverwachtingen. Van de overlast in Oostenrijk en Zuid Duitsland hebben wij geen last gehad. Op dinsdag 8 januari kwamen wij weer aan in Vriezenveen. Hier werd met grote dankbaarheid de reis afgesloten.
Woensdag kregen wij via email al uitgebreid bedankbrieven vanuit Hongarije en Roemenië.
Ondanks de lange reisdagen en veel regelwerk hebben de reizigers en ook het bestuur een heel goed gevoel hierover en wij weten dan ook zeker dat de gebrachte goederen op de goede plek komen.
Deze reis kon onze stichting eigenlijk alleen doen dankzij de giften van iedereen en de hulp van onze sponsoren.

Tot slot kunnen wij u nog meedelen dat onze Kerstactie het prachtige bedrag heeft opgebracht van € 14.030,42. Hiermee kunnen wij ook dit jaar de mensen in de plaatsen die wij bezoeken weer financieel ondersteunen. Wij willen graag iedereen die op welke wijze ook heeft meegewerkt om dit bedrag te bereiken hartelijk bedanken voor hun bijdrage.