Beleidsplan Algemene Kerkenraad

Categories: Algemene Kerkenraad

In het verslag van de onlangs gehouden vergadering van de Algemene Kerkenraad kunt u lezen dat de jaarrekening 2020 van de Hervormde Gemeente te Vriezenveen is vastgesteld. De rekening laat een tekort van € 157.000,– zien. Dat tekort is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de gevolgen van de coronacrisis, echter niet geheel. De laatste jaren moeten de tekorten aangevuld worden uit de reserves. De Classicale Commissie voor de Behandeling van Beheerszaken, die o.a. de jaarrekeningen van de gemeente moet goedkeuren, heeft er bij het college van kerkrentmeesters al meerdere keren op aangedrongen dat er maatregelen genomen moeten worden om het tekort terug te brengen. De algemene kerkenraad heeft zich in de afgelopen maanden beraden over de vraag hoe de tekorten weg te werken. Aan het eind van de maand hoopt de algemene kerkenraad het conceptbeleidsplan voor de komende jaren vast te stellen. Duidelijk is geworden dat een bezuinigingsronde volgens de zogenaamde kaasschaafmethode ons niet brengt waar we moeten uitkomen. Ingrijpender maatregelen zijn nodig, willen we als Hervormde gemeente structureel uit de rode cijfers komen. Als het conceptbeleidsplan in de algemene kerkenraad is vastgesteld, zal het plan ter bespreking aan de wijkkerkenraden worden toegezonden. Daarna zullen de voorgestelde maatregelen aan de gemeente voorgelegd worden zodat ook de gemeenteleden hun reactie kunnen geven. Hopelijk lukt het de algemene kerkenraad om aan het eind van dit kalenderjaar het definitieve beleidsplan 2022 – 2025 vast te stellen.