ENQUÊTE KERKGANG IN CORONA TIJD

Categories: Algemeen,Wijk-Midden,Wijk-Oost,Wijk-West,Wijk-Zuid

Er worden sinds begin juli weer kerkdiensten gehouden in onze gemeente, binnen de kaders van de anderhalve-meter maatregel en andere geldende richtlijnen. Het kerkbezoek is echter minder dan voorheen. Er is daarom begin september een online enquête gehouden onder gemeenteleden waarin we konden aangeven of we inmiddels het kerkbezoek weer hebben opgepakt, of om welke redenen een deel van ons (nog) niet weer naar de kerk gaat.

De enquête is massaal ingevuld, waarvoor hartelijk dank ! De enquête is inmiddels afgesloten en de resultaten zijn verzameld:

• De enquête is ingevuld door 229 respondenten. Omdat er één enquête per huishouden is ingevuld, hebben de resultaten betrekking op zo’n 600-800 gemeenteleden. Alle leeftijdsgroepen zijn vertegenwoordigd en daarmee is het een representatieve afspiegeling van de kerkelijk betrokken gemeenteleden.
  • 83% van de respondenten ging vóór de corona periode minimaal 1x per week naar de kerk.
  • 72% gaat nu minder vaak naar de kerk.
  • 47% is nog niet weer naar de kerk geweest.

Op de vraag waarom men minder of niet naar de kerk gaat werden als belangrijkste redenen gegeven (hierbij waren meerdere antwoorden mogelijk):

• 42% heeft angst om ziek te worden, of om iemand anders te besmetten.
  • 45% vindt de online diensten een goed alternatief.
  • 18% ervaart het aanmelden voor de kerkdiensten als lastig en/of belemmerend.
  • 4% noemt het ontbreken van kindernevendienst (overigens inmiddels wel hervat).
  • 41% noemt uiteenlopende andere redenen: zieke gezinsleden, werkzaam in de zorg, behoort tot risicogroep, men is onzeker over het wel/niet zingen, minder gemeentegevoel in minder gevulde kerk, etc.

Verder geeft 88% aan wel regelmatig naar online diensten te hebben gekeken, 11% doet dit af en toe.

Er zijn ook diverse suggesties gedaan op de vraag wat de kerk zou kunnen doen om het kerkbezoek in coronatijd te vergroten. De algemene kerkenraad en de wijkkerkenraden zullen zich gaan beraden over de inzichten die zijn verkregen uit de enquête. We zijn dankbaar dat een deel van de gemeente het kerkbezoek weer heeft hervat. Tegelijk hebben we begrip voor de motieven van degenen die het kerkbezoek nog niet weer willen of durven te beginnen.

Tijdens de bespreking van de enquête kwamen de volgende aandachtspunten naar voren:

Aanmelden kerkdiensten.

Bijna één op de vijf vindt het aanmelden voor een kerkdienst lastig en/of belemmerend. Tijdens de laatste vergadering van de algemene kerkenraad is over dit punt gesproken. Het college van kerkrentmeesters gaat bekijken of de aanmeldprocedure vereenvoudigd kan worden. Onderzocht wordt of er software te verkrijgen is waarbij bij de aanmelding voor een kerkdienst direct duidelijk is of er een plaats c.q. plaatsen beschikbaar zijn. Die software kan dan in alle wijken gebruikt worden; dat komt de duidelijkheid wellicht ten goede.

Veiligheid

Premier Rutte prees tijdens de laatste persconferentie de kerken vanwege de zorgvuldigheid bij het beleggen van kerkdiensten. In Hervormd Vriezenveen worden de richtlijnen van het RIVM (o.a. de anderhalve-meter-maatregel) nauwkeurig gevolgd. Alles is gericht op de veiligheid; de grenzen van wat nog net toelaatbaar is worden niet opgezocht. Het is verantwoord om kerkdiensten te houden zoals dat momenteel gebeurt. In principe kunt u/kun jij veilig naar de kerk!

Mocht het gegeven dat er tijdens de diensten gezongen voor u een punt zijn waarom u de diensten (nog) niet bezoekt, dan is het te overwegen om de diensten in de Aakerk te bezoeken. In deze kerk wordt tijdens de diensten niet gezongen.

Aantal beschikbare plaatsen

Het aantal beschikbare zitplaatsen is voor ieder (kerk)gebouw nauwkeurig vastgesteld. Voor de Grote Kerk wordt bekeken of het verantwoord is om de galerijen open te stellen. Zo ja, welke aanpassingen zijn er dan nodig?

Gezinnen

Uit de enquête blijkt dat gezinnen met kinderen de kerkgang lastig vinden. Door de kindernevendienst weer te starten (N.B. in de Aakerk wordt voorlopig nog geen kindernevendienst gehouden) hopen we dat de belemmeringen voor de jonge gezinnen weggenomen zijn. We willen het belang van de kerkgang voor onze kinderen hierbij graag onderstrepen.

Contact

In de begintijd van de coronacrisis gingen o.a. de verzorgingshuizen en de verpleeghuizen ‘op slot’. Dat heeft tot veel (stille) eenzaamheid geleid. De christelijke gemeente is bij uitstek de plaats waar mensen naar elkaar omzien… waar mensen gemeenschap ervaren. Het is van belang – nu de crisis langer duurt – om contact met elkaar te houden. Dat begint in de naaste omgeving. Ambtsdragers, maar ook gemeenteleden roepen we op om contact te blijven zoeken met de meest kwetsbaren in de gemeente. Gemeente-zijn is een dagelijkse aangelegenheid!

Kerkdienst/onlinedienst

Tijdens gesprekken geven gemeenteleden die vanwege een lichamelijke aandoening of vanwege ouderdom niet meer in staat zijn de diensten in het kerkgebouw te bezoeken, aan de fysieke samenkomsten te missen. Ze zijn dankbaar voor de middelen van de techniek, waardoor ze de kerkdienst op afstand kunnen meebeleven, maar het haalt het niet bij de samenkomst van de gemeente. Prof. van der Velden noemt in het boek ‘Als wij samenkomen’ kerkdiensten ‘samenkomsten’. De naam zegt het al: je komt samen om de eredienst te houden. Tijdens de eredienst ervaar je dat je aan elkaar gegeven bent en dat je elkaar nodig hebt om in het geloof staande te blijven. Hoewel we dankbaar zijn voor de middelen die het mogelijk maken om een kerkdienst ‘op afstand’ mee te maken… het zijn en blijven hulpmiddelen. Laten we de oproep van de schrijver van de Hebreeënbrief ter harte nemen: ‘’ Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen’(Hebr. 10: 25).

1. Boldewijn, scriba algemene kerkenraad, en A. Prins.