Verslag vergadering Algemene Kerkenraad 18 september 2019

Categories: Algemeen,Algemene Kerkenraad,Gemeente,Kerken

Opening
Voorzitter Gerard Sanderman heet iedereen welkom. Ds. Doorn verzorgt de opening. Hij leest 1 Kor. 3:10-23, over het fundament in Christus, en hij gaat voor in gebed.

GIVT
Diaconie en kerkrentmeesters geven uitleg over invoering van collecteren per mobiele telefoon met de GIVT app, naast de huidige mogelijkheden van collectebonnen en contant geld. Zie ook toelichting elders in de kerkbode.

Diaconie
Het collecterooster van de diaconie wordt aangepast door aan enkele komende collectes een vooraf vastgestelde bestemming te geven.

Beleidsplan
De externe kerkelijk adviseur Jack de Koster heeft op basis van alle gesprekken die hij in het afgelopen seizoen heeft gevoerd met de wijkkerkenraden en gemeenteleden, een rapport opgesteld met adviezen voor een nieuw beleidsplan. Hij presenteert zijn rapport in deze vergadering aan de Algemene Kerkenraad. Het Groot Moderamen en de AK zullen in de komende maanden op basis hiervan een concept beleidsplan opstellen en voorleggen aan de wijkkerkenraden. In een later stadium zullen de gemeenteleden in de gelegenheid gesteld worden hun mening over het beleidsplan kenbaar te maken (ord.4.8.9).

Groot Moderamen
Met het oog op het proces tot het vormen van een nieuw beleidsplan is het wenselijk dat het huidige Groot Moderamen ook in het jaar 2020 zoveel mogelijk in dezelfde samenstelling aanblijft om de continuïteit te bevorderen. De AK gaat hiermee akkoord.

Sluiting
Fons Reekers gaat voor in gebed, waarna de voorzitter de vergadering sluit.

Jan Boldewijn, scriba AK