‘Lente in de kerk’ online

Categories: Algemeen

EO-livestream: zaterdagavond 26 september, 19.30 uur

De inspiratiedag ‘Lente in de kerk’ – die wegens de coronacrisis is verplaatst naar zaterdag 26 september – wordt geheel online aangeboden. ‘Juist nu voelen we de urgentie om signalen van hoop met elkaar te delen’, zegt William den Boer, namens de organisatoren, onder wie de missionaire organisatie IZB.

Het project ‘Lente in de kerk’ is ontstaan naar aanleiding van het gelijknamige nieuwe boek van ds. René van Loon, dat vlak voor corona veel media-aandacht kreeg en al snel een tweede druk beleefde. Hierin geeft de Rotterdamse predikant een impressie van tekenen van hoop en nieuw leven in een tijd van secularisatie. Hij zocht in de afgelopen jaren de lente op in kerken en zag ‘bloesem in oude gevestigde kerken, bloei in talloze internationale gemeenschappen en groei van nieuwe kerkplanten’. ‘Ik ben ervan overtuigd dat mijn impressie maar het topje van de ijsberg is’, schrijft Van Loon. ‘Wat bij het grote publiek in het oog springt, is de herfst in de kerk, of zelfs de winter. Maar ongemerkt breekt op tal van plekken de lente door. En die mogen we niet missen, want dan zouden we geen recht doen aan de Heilige Geest.’

Livestream
Zaterdagavond 26 september om 19.30 uur start de interactieve livestream Lente in de kerk vanuit het EO-gebouw in Hilversum. Presentator Marleen Stelling gaat in gesprek met René van Loon, Petra de Jong-Heins en pastor Onaolapo Smith Asubiaro over Lente in oude, nieuwe en migrantenkerken. Evangelist Samer Younan en Osama al Tamimi geven een getuigenis van Gods werk onder en door vluchtelingen. Jurjen ten Brinke zal het thema vanuit de Bijbel benaderen. De livestream zal worden afgesloten met een gebed om meer lente in de kerk. Het programma vormt de opmaat voor een reeks van 18 online seminars. Meer informatie en aanmelding: www.lenteindekerk.nl.