Paasreis naar Roemeniё vanaf 17 april tot 24 april 2014.

Categories: Algemeen,Besef,Diaconie

Vaak is er een reis naar Roemeniё met Pasen en kunnen wij de Paasgedachte van de opstanding delen met anderen in een ver land.
Dat is wat wij ook hebben ervaren op onze zoveelste reis naar Roemenië, in de week van Pasen 2014.

Na een voorspoedige reis met mooi reisweer en vrij rustig op de weg zijn we na 2 dagen met overnachtingen, op de derde dag in Roemeniё.
Bedoeling is om 2 kleine dorpjes in het midden van Roemeniё, n.l. Albis en Icafalau te bezoeken en onze goederen daar te brengen. Afstand vanaf de grens in Roemeniё is ongeveer 450 km. Totale afstand die is gereden, is ruim 4200 km.
De doorgaande wegen worden steeds beter met financiele hulp van Europa. Dit is belangrijk voor de economie van het land.
Via een koffiestop bij ons contactadres in Leordeni waar fam. Simon ons zoals altijd hartelijk ontving, kwamen we om 17:30u aan in Albis. Hier woont ds. Todor Bela met zijn gezin.

Ontvangst was goed en die middag nog uitgeladen, want de volgende morgen was het 1e Paasdag.
Op 1e paasdag naar de kerk. In de kerk die goed gevuld was, zaten de vrouwen en de heren apart. Het paasevangelie werd speciaal voor ons door een meisje in het Engels voorgelezen. Bijzonder vonden wij dat Bela met de preek begon met een cadeautje, ingepakt in paasservetten. Hij gaf als uitleg dat wij veel drukker zijn met de verpakking in de vorm van eten en gezelligheid dan met het ware cadeau, n.l. de Bijbel die erin verpakt was. Na de dienst werd het avondmaal gevierd. Eerst de mannen en daarna de vrouwen in een kring in het midden van de kerk. Ieder kreeg een stuk brood en mocht drinken uit de beker, aangereikt met een zegen door de dominee.

In de middag zijn we naar het andere dorp Icafalau gegaan. Beide paasdagen was het prachtig voorjaarsweer. Vooral in die kleinere dorpjes bloeit dan van alles. In Icafalau woont dominee Bardocz Csaba en zijn vrouw Timea en 2 kinderen. Ook hier werden wij hartelijk ontvangen. De bus werd na de koffie uitgeladen en binnen werd alles direct gesorteerd weggezet. Na het lossen zijn we met hem, buiten het dorp naar boven gelopen, steil omhoog waar het huidige en het oude kerkhof ligt. Op het oude gedeelte liggen veel erg oude graven zonder steen. Op 2e paasdag zijn we hier ook naar de kerk geweest. Voor een kleine gemeente  en op 2e Paasdag waren er veel mensen in de kerk, ook jeugd. Deze kerk leeft hoofdzakelijk van de kleine opbrengst door verkoop van hout uit eigen bossen. Ook in Roemenie gelden strenge voorschriften wat kap en herplant betreft. Csaba en zijn vrouw zijn druk bezig met vele zaken in de kerkelijke en de burgerlijke gemeente. Zo zijn er door de jeugd schoonmaakacties langs de wegen. Goed om te zien dat deze gemeente bloeit en dat er vooruitgang is dankzij hun stimulerende werk.

Ook nu weer gingen wij met een goed gevoel huiswaarts  met de gedachte dat het werk wat wij doen nog steeds moet en dat het daardoor in deze dorpen beter gaat. Elke keer weer zijn we verwonderd over de gastvrijheid en hartelijkheid die wij daar meemaken.

Na een gezegende reis zijn wij donderdag 24 april weer aangekomen in Vriezenveen, waar we de reis met de groep bij de Familie Holland hebben afgesloten. Wij, Alie Holland, Henk Eshuis en Henk Nieuwerth mogen terug zien op een voorspoedige en gezegende reis.