verslag kerkenraadsvergadering 13-9-2023

Categories: Wijk-Oost

Kort verslag kerkenraadsvergadering 13 september 2023.

Opening, schriftlezing en gebed.

De voorzitter heet iedereen hartelijk welkom. We zingen Psalm 108: 1 en 2. Hierna leest hij Handelingen 6: 1 tot en met 7. Daarna gaat hij voor in gebed en geeft vervolgens het woord aan br. F. Koerssen. Br. Koerssen noemt vervolgens een aantal kernpunten uit het hoofdstuk over het diaconaat dat wij vooraf gelezen hebben.

Bij het belijden dat God onze Schepper is hoort ook het aanvaarden van de opdracht tot het bewaren en bewerken van de schepping. God wil ons nabij zijn, Hij dient ons. Als gemeente van Hem kunnen wij niet anders dan antwoord te geven door ook dienstbaar te zijn.

Het woord “diakonia” kan vertaald worden met dienstbaarheid. Het gaat dan over de gemeente die dient.

De grondlijn van het diaconaat staat in Leviticus 23. Het gaat er niet om waar wij recht op hebben maar waar onze naaste recht op heeft. Barmhartigheid, gerechtigheid en bevrijding zijn de kernwoorden voor diaconaat. Het diakenambt zoals wij dat kennen is geënt op de beschrijving daarvan door Calvijn.

De dienst aan God en de dienst aan de wereld hangen met elkaar samen.

Vervolgens zijn we met elkaar, in kleine groepjes, in gesprek gegaan naar aanleiding van de twee hierna genoemde vragen.

• Wat staat ons in de weg om echt te delen, te delen van wat we ontvangen hebben?
  • Wat zijn volgens u de belangrijkste diaconale noden in de gemeente?

Gemeenteavond 14 juni 2023 en te zetten vervolgstappen.

Aan de hand van een aantal vooraf toegezonden vragen, hebben we als kerkenraadsleden nagedacht over punten die we belangrijk vinden bij de invoering van de wijzigingen die in de algemene kerkenraad afgesproken zijn.

Vacatures Van der Schuur en Goossen.

Besloten is om in afwachting van de uitkomsten van de herindeling van de wijken geen nieuwe ambtsdragers te benoemen.

Vanwege de vacature van br. Van der Schuur en omdat br. J. Teunis nog verder moet herstellen van een operatie die hij heeft ondergaan zullen tot 1 januari 2024 br. Folbert en br. Nijland samen op huisbezoek gaan. Voorlopig zal br. Nijland de acute zaken in de sectie van br. Teunis oppakken.

Start winterwerk.
De uitnodigingen voor de catechese zijn opgesteld door ds. Prins; ze zullen deze week door de ouderlingen bezorgd worden.

Sluiting, dankgebed.

Broeder G.R.J. Nijland gaat voor in dankgebed. Hierna sluit de voorzitter de vergadering.

Harms, scriba.