Verslag vergadering Algemene Kerkenraad 26 mei 2021

Categories: Algemene Kerkenraad

Opening
Voorzitter Gerard Sanderman heet iedereen welkom. Ds. De Jong verzorgt de opening met een schriftlezing, een overdenking en hij gaat voor in gebed.

Koopzondag
Namens onze kerk is er onlangs een brief gestuurd naar de gemeente Twenterand waarin we onze bezwaren uiten tegen het voornemen om de pilot koopzondagen in Twenterand te verlengen en uit te breiden.

Beeld en geluidapparatuur
In de coronacrisis is gebleken dat de huidige beeld en geluid apparatuur in de kerkgebouwen niet compleet genoeg is om de live-uitzendingen nu en in de toekomst op een goede manier te ondersteunen. De kerkrentmeesters vragen toestemming om in afwijking van de begroting een bedrag uit te geven aan aanvullende apparatuur. De AK stemt hiermee in.

Website
De kerkrentmeesters gaan bekijken of de website aangepast kan worden, waardoor de website o.a. op verschillende apparaten beter toegankelijk is.

Jaarrekeningen 2020
De AK stemt in met de jaarrekeningen over 2020. Mede in verband met de corona situatie laat de jaarrekening van de kerkrentmeesters over 2020 een zeer groot tekort zien van 157.000 euro. Ook wanneer de invloed van corona zou worden verrekend zou er nog steeds sprake zijn van een aanzienlijk tekort.

Beleidsplan
De bespreking van het concept beleidsplan wordt hervat. De AK leden hebben in de afgelopen periode in groepjes nagedacht over verschillende deelonderwerpen. De herziene versie van het concept beleidsplan gaat deze maand naar de wijkkerkenraden en de verwachting is dat daarna de gemeenteleden gehoord zullen worden. We verwachten dat eind 2021 het nieuwe beleidsplan afgerond zal zijn.

Sluiting
Niels Koerssen gaat voor in gebed, waarna de voorzitter de vergadering sluit.

Jan Boldewijn, scriba AK