Versoepeling coronamaatregelen

Categories: Algemeen,Algemene Kerkenraad

Naar aanleiding van de persconferentie van premier Rutte op 23 februari heeft de landelijke PKN aangegeven dat de corona maatregelen binnen de kerken enigszins mogen worden versoepeld. De protocollen die de PKN hiervoor heeft opgesteld zijn op de PKN website te vinden: er is een protocol voor kerkdiensten en andere kerkelijke bijeenkomsten, en ook een protocol voor jeugdactiviteiten. Het betekent concreet dat er een aantal kerkelijke activiteiten ook in onze gemeente weer onder voorwaarden mogelijk worden.

Kerkdiensten
Met ingang van 7 maart mogen de kerkdiensten bijgewoond worden door maximaal 30 kerkgangers, excl. medewerkers. Vooraf aanmelden is verplicht, bij voorkeur d.m.v. de Scipio app. Er gelden dezelfde regels als voor de lock-down: 1.5 meter afstand houden, bij binnenkomst wordt gevraagd naar gezondheidsklachten, handen ontsmetten, mondkapjes gebruiken (tijdens het lopen mondkapje op, tijdens het zitten mondkapje af), verplichte looprichting, collecte alleen bij de uitgang, etc. Aan kwetsbare personen wordt geadviseerd om de diensten nog niet bij te wonen. Uiteraard zijn de diensten ook online te volgen via de Kerkomroep en/of via YouTube.

Zingen
Gemeentezang is helaas nog niet toegestaan in de kerkdiensten. Er mag wel worden gezongen door maximaal 4 voorzangers, met 3 meter onderlinge afstand en 5 meter afstand tot de overige aanwezigen. Dit betekent dat er in de Westerkerk en Grote Kerk onder deze voorwaarden gezongen mag worden door voorzangers. In de Pollenkerk en de Aakerk kan dit helaas niet omdat de beschikbare ruimte daarvoor te krap is.

Oppas/kindernevendienst
In principe zijn oppas en kindernevendienst toegestaan, echter hier moeten ook de coronaregels in acht worden genomen. Omdat het aantal kerkgangers en dus ook het aantal kinderen klein is, wordt aan de wijkgemeenten zelf overgelaten of het zinvol is om de kinderoppas en kindernevendienst wel of niet te organiseren.

Jeugdwerk
Het jeugdwerk dat onder WijkNext valt, zoals de clubs, kan onder voorwaarden worden hervat. WijkNext zal zelf aangeven welke activiteiten zullen worden gestart en hoe dit binnen de corona richtlijnen wordt ingevuld.

Catechisatie
Een aantal catechisatiegroepen hebben de afgelopen periode online catechese gevolgd. Nu het catechisatieseizoen ten einde loopt, zullen degenen die catechisatie geven zelf aangeven op welke manier het seizoen wordt afgesloten: online danwel door één of meerdere afsluitende bijeenkomsten waarbij de geldende corona richtlijnen worden gevolgd.

Jan Boldewijn, scriba AK