Theologische Vorming Gemeenteleden in Rijssen.

Categories: Algemeen,Vorming en Toerusting

Net zoals de afgelopen 20 jaar hopen we ook dit jaar weer de cursus Theologische Vorming Gemeenteleden (TVG) te beginnen op DV  2 september om 9 uur in het kerkelijk centrum Sion in Rijssen. Daarvoor nodigen we jullie graag uit om hier aan deel te nemen.
Als aanmoediging willen we nu graag de derde jaars-cursisten van 2022-2023 uit Ommen het woord  geven.

Als je eraan meedoet, wil je er ook steeds heen! Cursisten uit Ommen geven hun reacties.
– Wij begonnen de 3 jarige cursus van TVG lichtelijk sceptisch omdat er ook onderwerpen zouden worden behandeld als dogmatiek en ethiek. Is dat niet wat oubollig wat kan/moet ik daar mee? Maar hier kwamen hele mooie gesprekken uit voort. Ook was het fijn/leerzaam dat er cursisten uit verschillende kerkgemeenschappen kwamen. En wij hadden een heel open groep, hier kon je hele persoonlijke zaken met elkaar delen wat als zeer waardevol werd ervaren door een ieder.

De docenten beheersten goed de lesstof en wij hadden interactieve groep van zo’n 20 personen.

– Wij vonden het een heel leerzame cursus om te groeien in geloof en wie wil dat nou niet?

Graag wil ik iedereen dit leest laten weten hoe fijn ik de cursus theologische vorming in Rijssen heb ervaren. Drie jaren heb ik aan deze cursus mogen deelnemen. Het is een cursus die je op geestelijk en christelijk niveau enorm verrijkt. Een achttal vakken worden door zeer gedreven docenten gegeven.
– Vele diepe gesprekken hebben ik met mede cursisten mogen delen. Het heeft mij zo diep geraakt dat ik een ieder die meer diepte in geloof wil ervaren dit van harte kan aanbevelen.

De cursus Theologie voor Gemeenteleden is een ervaring die ik niet had verwacht. De groep cursisten was zeer divers: zij kwamen uit verschillende kerken (toch allemaal dezelfde God!) en uit verschillende woonplaatsen en de leeftijden liepen ook nogal uiteen. Juist die diversiteit, in combinatie met de leerstof, was een basis voor discussie en gesprekstof die vaak heel persoonlijk was. De docenten gaven daaraan ook ruimte naast hun duidelijke uitleg van de leerstof. De docenten waren net zo enthousiast als de cursisten en daardoor was de leerstof nooit saai of taai. Een cursus die zoveel geeft! Wat gaan drie uur dan snel om! Een echte aanrader! (Jan, Betsy, Geertje, Arent en Loes).

Tijdens de cursus worden acht vakken gedoceerd: Oude Testament, Nieuwe Testament, Dogmatiek, Ethiek, Kerkgeschiedenis, Pastoraat, Gemeente opbouw en Catechetiek. Er wordt niet alleen gedoceerd, maar ook de onderlinge gesprekken over de  inhoud en verbanden tussen de vakken krijgen veel aandacht. We hebben Eerbied voor de Bijbel, blijven hier dichtbij, en aanvaarden het gezag van de Schrift.
Zoals hierboven staat aangegeven door de cursisten zijn de onderlinge gesprekken van onschatbare waarde om verder te groeien in het geloof.

Iedere zaterdagmorgen om de twee weken worden 3 vakken gegeven van elk 1 uur. We beginnen om 9 uur, en eindigen om 12.15 uur. Tussendoor is er een pauze van 15 minuten voor een kop koffie of thee om samen verder te praten over de inhoud.
De lessen worden gehouden in het kerkelijk Centrum Sion, Johan Vermeerstraat 2 in Rijssen.
De kosten bedragen 175 euro per cursus jaar. Echtparen betalen samen 275 euro voor een cursusjaar.

Bij de scriba’s van de kerkenraad in uw gemeente is een brochure verkrijgbaar over de lessen en inhoud van het eerste cursusjaar.

Heb je belangstelling of wil je meer informatie, dan kun je contact opnemen met de cursusleider Ds. K.A. Hazeleger, tel. 0546-625223; email: k.a.hazeleger@hetnet.nl of bij de secretaresse mevrouw Ria Harbers, tel 06 20581532; email tvgrijssen@gmail.com .
Wil je  je opgeven voor de cursus, meld je dan bij de secretaresse.