Algemene berichten door ds. Kranen

Categories: Algemeen

SCHEPPING en EVOLUTIE

Op zondagmorgen 21 februari hoop ik ‘s ochtends in de Grote Kerk voor te gaan. In die dienst wil ik een bijzonder thema aansnijden: Schepping en Evolutie. Hoe kun je als christen omgaan met wetenschappelijke uitgangspunten als die van de evolutietheorie? Zijn de Bijbelse gegevens en de theorie van de evolutie bij elkaar te brengen? Op welke theologisch moeilijkheden botsen we dan? En de schepping in 6 dagen dan?

De dienst zal wat meer het karakter van een leerdienst hebben, met een kortere liturgie en een langere verkondiging met – jawél – tussenzang!

Waarom ik dit schrijf? Wel, dit onderwerp is in de kerk voor velen niet onomstreden. En hoe ik over de interactie tussen geloof en wetenschap denk, laat ik zien in de meditatie op de voorzijde van deze kerkbode. Misschien bent u het helemaal niet met die denkwijze eens. En misschien wilt u hier gewoon helemaal niets over horen. Ik vind dat u de mogelijkheid gegeven moet worden om bewust te kiezen: wil ik hier meer over horen, of kies ik er zondagochtend voor om naar een van onze andere kerken te gaan?

Seks, lust of liefde?

Dat is het thema van de jongerendienst op zondagavond 21 februari. Ook hier denk ik dat het goed is dat u dit van tevoren al weet. Misschien gaat u altijd met uw jonge kinderen naar de jongerendienst. Tja, en dan overvallen worden met dit onderwerp… Daarom even deze vooraankondiging, opdat u bewust kunt kiezen.