Gereedschap voor ambtsdragers

Categories: Algemeen,Vorming en Toerusting

Gemeenteleden die net bevestigd zijn tot ouderling, kerkrentmeester of diaken kunnen erg tegen hun taak als ambtsdrager opzien. Soms geldt dat ook voor ambtsdragers die al langere tijd actief zijn en voor andere vrijwilligers in de kerk. Wie ben ik dat ik mensen de weg wijs? Hoe doe ik dat eigenlijk, zo’n pastoraal ouderen of ziekenbezoek? Nog veel meer van dit soort vragen. Een inspirerend en informatief boek kan voor ambtsdragers een welkome steun in de rug zijn.Speciaal voor ambtsdragers verschenen het afgelopen jaar een groot aantal instructieve en praktische boeken. Voor ouderlingen, voor diakenen en ook voor andere vrijwilligers in de kerk. Voor mensen die op zoek zijn naar praktische ondersteuning. Voor ambtsdragers die geïnteresseerd zijn in de theoretische achtergronden van hun werk. Vandaar  een top 5 van actuele boeken voor ambtsdragers:

1. Een voortreffelijk werk- handreiking met veel praktische tips , kennis en ervaring vanuit de IZB voor startende ambtsdragers; ook als bezinning
  2. Een goed gesprek van Bert Bakker, over luisteren, doorvragen en gesprek in diepgang getest in workshops en trainingen.
  3. Handboek voor de ouderling en de bezoekmedewerker van ds Roelof de Wit, i.s.m. de redactie van Ouderlingenblad
  4. Help ik ben ambtsdrager; praktische handleiding met voorbeeldgebeden en uitleg.
  5. Om mee te beginnen; vergaderopeningen en meditatieve momenten

Al deze boeken zijn in te zien en verkrijgbaar via Christelijk boekenhuis De Akker  of www.akkerboek.nl Vanuit de Commissie Vorming & Toerusting is er voor huidige en nieuwe ambtsdragers een intevisie bijeenkomst om te leren van elkaars praktijk ervaring.