GROENE KERK FONDS, Duurzaam investeren in je eigen kerk

Categories: Algemeen

De Hervormde Gemeente van Vriezenveen wil graag geïntegreerd leren omgaan met duurzaamheid in beheer van goederen en gebouwen. Om verantwoord als rentmeesters om te gaan met wat ons is toevertrouwd en om dit op verantwoorde wijze door te geven aan volgende generaties. Om verspilling tegen te gaan en juist als kerk het goede voorbeeld te geven. Vooral naar eigen gemeenteleden, maar  ook naar anderen. Hierbij wordt gedacht aan investeren in opwekking van duurzame energie en betere benutting dankzij een hoger rendement, zoals m.b.v. led verlichting, zonnepanelen, betere isolatie en hergebruik. Zo kunnen kosten worden voorkomen en zelfs aanzienlijke opbrengsten worden gegenereerd. Waar mogelijk en passend met externe subsidies uit fondsen en van overheden. Hiervoor wordt binnenkort  een lening/ obligatie uitgeschreven, op basis van een laag of naar keuze zelfs geen rente, met garantiestelling door de Kerk en landelijk SKG. Een scan is reeds uitgevoerd waaruit prioritering kan volgen voor uitvoering direct, binnen 2 jaar en binnen 5 jaar. De werving hiervoor is gericht op  gemeenteleden, maar ook bij  instellingen en verenigingen, die hun werkkapitaal of reserves duurzaam ethisch willen beleggen in christelijke doelen. Communicatie, werving en verkoop van obligaties vindt plaats vanaf mei/juni 2017. Start van de uitvoering vanaf mei, zodat u direct het nut van uw investering in de dagelijkse praktijk kunt terugzien. Rendement zal ook  tastbaar worden gecommuniceerd via de website en de beamers:  hoe maken we samen onze kerk energie-neutraal en duurzaam!

Vanuit de AK en het college van kerkrentmeesters is de benodigde organisatie in oprichting, aanvullende informatie volgt binnenkort!