Help vluchtelingen met Stichting Gave

Categories: Geen categorie

Er is heel veel nieuws over vluchtelingenleed. Duizenden asielzoekers stromen dagelijks Europa binnen. Ze komen terecht in opvangcentra; in AZC Almelo bv. Landelijk wordt er veel gedaan aan hulp onder vluchtelingen door vrijwilligers. Het vrijwilligerswerk onder asielzoekers vanuit de kerken, wordt gesupporterd door Stichting Gave in Harderwijk.(www.gave.nl). In het kort is het motto van Stichting Gave: “Gevlucht, Gezien en Geliefd”. Deze stichting wil christenen en kerken bewust maken van de roeping om de vreemdeling gastvrij te ontvangen. Stichting Gave heeft zich sinds jaren geprofessionaliseerd in vluchtelingenhulp. Dit werk is vrij onbekend in onze regio. Toch is het goed daar kennis van te nemen in deze tijd waarin vluchtelingenleed dagelijks op TV te zien is. Wilt u bv een presentatie voor uw (kerkelijke) groep m.b.t. asielzoekers/vluchtelingen, dan wil Gave dit graag verzorgen. Ook kan ‘Gave’ gastlessen komen geven op scholen. Er is materiaal beschikbaar wanneer leerlingen een werkstuk over asielzoekers willen maken. En er zijn (HBO) stageplekken, enz.

Vrijwilligerswerk iets voor u? Hebt u hart vluchtelingen en ziet u een mogelijkheid om hierin iets te kunnen betekenen dan kunt zich aanmelden als vrijwilliger. Er wordt al veel gedaan vanuit kerken in de regio Almelo. Vrijwilligers hebben zich de laatste tijd bezig gehouden met o.a. taalles en fietsles geven, bezoekwerk, vrouwenwerk en kinderwerk, sporten met jongeren , een voetbalwedstrijd organiseren (met b.v. jongeren van het azc en uw kerk) , een creatieve activiteit ontwikkelen, kleding verzamelen en uitdelen, wandelen met mensen, een meidengroep leiden. Ook wordt er vervoer geregeld voor AZC-bewoners om een kerkdienst of een Bijbelstudie te kunnen bijwonen. Er zijn nl heel veel christenen onder de asielzoekers. U hoeft de taal van de vluchteling niet te kunnen spreken als u hierin iets wilt betekenen.

Voor meer informatie of opgave: Hoofdkantoor Gave, Harderwijk, www.Gave.nl, tel. 0341-460328, Regio: M. Veldman-Bartels, Daarle, tel. 0546697561/0620776487, minyveldman@gave.nl, ds N. Mels, Vriezenveen, tel. 0633922027,( nicomels46@live.nl), Joke Schipper , Wierden, tel. 0546-807847, (jokehschipper@gmail.com) , ds Edmon Abdo, Almelo,( edmon-777@hotmail.com)