Pastoresconvent Twenterand opgericht

Categories: Algemeen

Op 11 juni heeft een aantal voorgangers van geloofsgemeenschappen in de burgerlijke gemeente Twenterand het voor voortouw genomen in het oprichten van een pastoresconvent. In dit convent ontmoeten voorgangers uit de verschillende kernen en uit de verschillende denominaties elkaar.

We hebben om verschillende redenen deze stap gezet. De directe aanleiding is dat in Twenterand een kerkelijk overlegorgaan ontbreekt die de verschillende kernen vertegenwoordigt. Hierdoor zijn de geloofsgemeenschappen nauwelijks in beeld als gesprekspartner voor de burgerlijke gemeente. Door het pastoresconvent hopen we de kerken meer ‘een gezicht’ te kunnen geven.
Daarnaast biedt het convent een goede gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en elkaar te ontmoeten.

Het pastoresconvent werkt samen met het Diaconaal Platform en vult deze aan. Het pastoresconvent is breder dan het Diaconaal Platform. Het convent richt zich niet alleen op diaconale thematieken, maar ook op pastorale thema’s. Ook zou via het convent sneller een oecumenische vertegenwoordiging georganiseerd kunnen worden voor bepaalde activiteiten, zoals bijvoorbeeld bij speciale vieringen, bijzondere activiteiten (zoals Samenloop voor Hoop) en bij eventuele calamiteiten.

Het convent komt tweemaal per jaar bij elkaar. Voor elke ontmoeting worden alle voorgangers in de gemeente Twenterand uitgenodigd. De voorzitter is ds. Antonides van de Protestantse Gemeente i.w. te Vroomshoop. Secretaris is ds. Veerman van de Gereformeerde Kerk (PKN) te Vriezenveen.