Verslag Quick Scan Vriezenveen.

Categories: Algemeen

In het najaar van 2014 heeft de Evangelisatie Commissie de IZB uitgenodigd om een Quick Scan in onze gemeente af te nemen. Hieronder volgt een korte samenvatting. Het gehele verslag kunt u downloaden op de site www.hervormdvriezenveen.nl Heeft u nog vragen? Mail dan naar ec@hervormdvriezenveen.nl of bel Elisabeth Schaap 06-1583 2424
Sterke punten.
De Quick Scan heeft duidelijk laten zien dat de deelnemers veel contacten hebben in het dorp. Al die ontmoetingen zijn kansen, waarbij de gemeenteleden erop gewezen mogen worden dat juist in de contacten van alle dag het leven gedeeld wordt en men iets kan laten zien van het leven als een volgeling van Jezus. Hier liggen nadrukkelijk kansen! Door individuele personen worden deze kansen ook benut. Tegelijkertijd bemerken we een verlegenheid rondom het geloofsgesprek. Via toerusting kunnen gemeenteleden gewezen worden op het feit dat het gesprek hierin niet het enige middel is. Het is goed dat de gemeenteleden zich er bewust van worden dat Jezus in hen leeft. In elke situatie, zal Jezus dus ook uitgedragen worden. Soms met woorden.
Tegelijk is men somber over de gemeenschap als het gaat om de mogelijkheid dat zoekers zich daar snel thuis zullen voelen en loopt men aan tegen het gebrek aan ruimte om verschillend te mogen denken binnen de gemeenschap.

Verschil van mening.
Het meest verschillend wordt gedacht over de stelling of gemeenteleden wel kunnen omgaan met andersdenkenden, en of het taalgebruik in de kerk wel toegankelijk genoeg is voor zoekers. Ook wordt heel verschillend gedacht over de PR en de communicatie namens de gemeente. Zijn kerkblad en website ook interessant voor zoekers? Of richt men zich vooral tot de gemeenteleden?
Aanbevelingen
Er zijn verschillende aanbevelingen gedaan. Deze staan verder uitgewerkt in het gehele verslag.
1. Het toerusten van de gemeente kan de mogelijkheid vergroten dat de vele contacten zich missionair verdiepen.
2. Leer de gemeente leven als volgelingen van Jezus.
Iemand die Jezus volgt, is missionair en hoeft geen ingewikkelde dingen te doen om dat te laten zien.
3. Inzetten op het voeren van het onderlinge (geloofs) gesprek binnen de gemeente. De resultaten van de Quick scan laten zien dat mensen soms twijfelen of dat onderlinge geloofsgesprek wel genoeg plaatsvindt. De gemeente is bij uitstek de plek waar we kunnen oefenen in het voeren van het geloofsgesprek.
4. Inzetten op het zoeken naar een plek met een lage drempel, waar de gemeente op vele manieren present is.
Hoe zit het met de sfeer van het kerkgebouw, de taal in de eredienst, de mogelijkheid voor zoekers om zich thuis te voelen?
Een groot deel van de respondenten is er niet positief over. De drempel van de kerk vindt men hoog. Een andere ontmoetingsplek dan een kerkgebouw, biedt kansen.
5. De website laten beoordelen door iemand van buiten de kerk
Dit is eenvoudig te organiseren, goedkoop, en levert verrassende zaken op. De website is voor zoekers en gasten vaak de eerste kennismaking met de gemeente. Hoe presenteert de gemeente zich daar? Is de informatie helder? Wordt ‘kerktaal’ vermeden? Zijn er activiteiten die ook voor mensen buiten de kerk interessant kunnen zijn? Kunnen bezoekers van de site met een druk op de knop adresgegevens en diensten vinden?
6. Maak de voorgangers meer zichtbaar in de diensten binnen de eigen wijk.
Een verregaande aanbeveling is een verandering in de structuur van het organiseren van het preekrooster, waardoor een voorganger substantieel meer diensten leidt in de eigen wijkgemeente. Dat geeft een (be) zoeker duidelijkheid omtrent de aard van de gemeente, de liturgie en het vertrouwde gezicht van de voorganger.