Vrijwilligerswerk AZC

Categories: Algemeen

Momenteel komen veel vluchtelingen ons land binnen , vooral uit Syrië en Irak.

Stichting Gave, die zich inzet voor asielzoekers, zou graag vanuit de kerken het bewustzijn vergroten dat we als christenen ons ook hun lot aantrekken en dat als we ons kunnen inzetten vanuit de kerken, dit ook gaan doen. Veel vrijwilligers zijn nodig om allerlei hulp en activiteiten te kunnen uitvoeren. Momenteel is men bezig met een kaartenactie voor mensen uit Irak en Syrië om deze te bemoedigen. Wilt u hier meer van weten dan kan u contact opnemen met st. Gave. (www.gave.nl)

Ook wil men met Kerst een speelgoeddoos-aktie gaan houden voor de vluchtelingenkinderen die wonen op de  AZC’s.                                                                                                                                                                                                In het AZC Almelo zijn er ook door vrijwilligers vanuit de kerken in de regio activiteiten ondernomen onder de asielzoekers. O.a. zijn er vrouwenavonden geweest, en ook is er fietsles gegeven aan de vrouwen op het AZC.  Ze waren erg blij en dankbaar, dat ze op deze manier konden leren fietsen daar dit een “must” is in Nederland. De fietslessen zijn afgesloten door met de deelnemers, gezellig met elkaar te gaan koffiedrinken bij 1 van de vrijwilligers thuis. De fietsen die gebruikt werden, waren leenfietsen van mensen uit de kerken, vaak was het een fiets die gewoon ongebruikt in de schuur stond. Hartelijk dank daarvoor!.

Vraag naar activiteiten is er nog steeds. Een paar voorbeelden:  het leren van de taal, voetballen met Nederlandse jongeren, meidenavonden of clubavonden, kinderclub, (dit wordt al georganiseerd door één van de kerken in de regio), bezoekwerk of mee helpen met verhuizingen van mensen die hier een status hebben gekregen en een woning toegewezen kregen, enz…

Daarom:  wilt u zich ook inzetten voor de vreemdeling, die zomaar in ons midden is komen wonen en onze begeleiding en steun zo nodig heeft  om in dit vreemde land een eventuele toekomst te kunnen opbouwen?                  Ziet u het zitten om mee te helpen met één van bovenstaande activiteiten, neem dan contact op met één van de vrijwilligers namens de kerken:

M. Veldman-Bartels (vrijwilligerscoördinator/veldwerker  St. Gave, vanuit de kerken regio Almelo, tel. 0546-697561/0620776487, M_Veldman@live.nl. Ds.Nico Mels, vrijwilliger, tel. 0546-563578, email: NicoMels@zonnet.nl,  Joke Schipper, vrijwiliger, tel. 0546-807847, JokehSchipper@gmail.com. Bianca Voordendag, tel. 0546-808698/0645040121, Rianbianca@home.nl .