Berichten van de kerkrentmeesters

Categories: Algemeen,kerkrentmeesters

Vorming Dagelijks Bestuur

In de vergadering van  College van Kerkrentmeesters van 31 augustus jl. is het volgende Dagelijks Bestuur gevormd:
Klaas Pool – voorzitter
Herco Eshuis – vice-voorzitter
Gerlo Winter – interim-penningmeester
Lida van Losser – interim-secretaris
Dit betekent dat we voorlopig aan de slag kunnen, maar dat we op termijn nog wel op zoek zijn naar een penningmeester en secretaris. Weet u mogelijke kandidaten, geef dit dan per mail door aan Lida van Losser (secretaris-cvk@hervormdvriezenveen.nl).

Collectes

Energiekosten

“Terwijl de mussen bijna van het dak vallen door de warmte collecteren wij in onze kerk voor de extra energielasten”. We kunnen ons voorstellen dat dit bij sommigen de wenkbrauwen doet fronzen. Het vraagt op z’n minst om nadere uitleg.

Zo wij allen hebben gemerkt zijn de energiekosten sinds vorig jaar fors gestegen. Alhoewel er de afgelopen periode sprake is van een voorzichtige daling blijven de prijzen hoog en is er nog veel onzekerheid. De hoge energielasten hebben effect op de huishoudportemonnee, maar ook de financiële middelen van ons als Hervormde Gemeente.

Als kerk hebben we te maken met enkele gebouwen die qua energiegebruik en duurzaamheid niet meer voldoen aan de eisen van de tijd. Zoals bekend wordt een nieuw MFC met kerkzaal gebouwd. Uiteraard zal deze voldoen aan de optimale randvoorwaarden qua duurzaamheid. Maar voor de Grote Kerk / CCK2 is het ook nodig om duurzaamheidsmaatregelen te nemen om tot een lager energieverbruik te kunnen komen. Hiertoe zijn inmiddels de eerste stappen gezet. Uiteraard wordt u op de hoogte gehouden wat deze maatregelen inhouden en hoe en wanneer deze zullen worden uitgevoerd.

De collecte voor energiekosten willen we dan ook graag handhaven om daarmee de energielasten voor de komende winter te financieren en om daarmee de noodzakelijke duurzaamheidsmaatregelen mede te kunnen financieren.

Kerk

In de afkondigen voorafgaand aan de kerkdienst wordt veelal vermeld dat er gecollecteerd gaat worden voor de diaconie en de kerkvoogdij. Zoals mogelijk bekend, is de aanduiding ‘kerkvoogdij’ jaren geleden gewijzigd in ‘kerkrentmeesters’. Nu zal het duidelijk zijn dat er niet gecollecteerd wordt voor de kerkrentmeester maar voor de instandhouding van onze kerk. Vandaar dat voorgesteld wordt om bij de afkondigingen de ‘collecte voor de kerkvoogdij, voortaan kort en krachtig aan te duiden als ‘collecte voor de kerk’.