Collecte 7 juli Tsjernobyl

Categories: Algemeen,Diaconie

Het is alweer 25 jaar geleden dat Stichting Kinderhulp Tsjernobylramp haar werk startte in het radioactieve gebied van Wit Rusland! Iedere anderhalf jaar organiseert de Stichting een gezondheidsvakantie voor kinderen, die nog dagelijks met de gevolgen van deze ramp geconfronteerd worden. In de gebieden waar de kinderen wonen, komt veel schildklierkanker, bloedarmoede, broze botten en pijn in alle spieren voor bij kinderen.

Op de scholen, waar de stichting mee samenwerkt, kennen de ouders en de kinderen de projecten, ze horen de verhalen van de grotere kinderen wanneer ze terugkomen. Voor elk kind is het toch ongelofelijk spannend om zonder ouders naar een land te gaan, helemaal aan de andere kant van Europa! Ook voor ouders is het een hele grote stap om hun kind mee te laten gaan, het is wel hun kostbaarste bezit. Maar eenmaal onderweg krijgen de kinderen al meer praatjes, en na zes weken is ook het afscheid van het Nederlandse gastgezin heel moeilijk. Toch zijn de kinderen weer blij om naar hun ouders te gaan, om alles te vertellen en alles weer kunnen verstaan. Zijn ze blij dat ze teruggaan omdat ze ook hun eigen bed en eetgewoonten gemist hebben. Maar ze gaan terug met een betere gezondheid en een onvergetelijke ervaring: ze mogen weten dat ze waardevol zijn en dat God van hen houdt en altijd met hen mee zal gaan!! Dat gun je elk kind!

Al 25 jaar voelt de Stichting zich gesteund door de bevolking, de kerken en bedrijven in Twenterand en ver daarbuiten.
De collecte die op 7 juli wordt gehouden in de kerken van de Hervormde Gemeente Vriezenveen is dan ook heel er nodig om ook volgend jaar weer een groep kinderen de kans te kunnen geven om 6 weken aan te sterken in Nederland.

Daarom bevelen we deze collecte van harte bij u aan, want samen willen we kinderen, die het zoveel minder hebben deze levens veranderende kans toch geven?