kort verslag kerkenraadsvergadering 10 mei 2023

Categories: Wijk-Oost

Opening, schriftlezing en gebed.

De voorzitter heet iedereen hartelijk welkom. We zingen Psalm 25: 2 en 4. Hierna gaat hij voor in gebed en leest vervolgens Deuteronomium 6: 4 – 9, de kernbelijdenis van Israël. In het Oude Testament is het geloofsonderricht van de kinderen/jongeren een zaak van het hele gezin. Vader en moeder zijn daar allebei bij betrokken. Bijbels gezien heeft de vader ook een belangrijke rol hierbij. De vader heeft een priesterlijke functie. Hij gaat het gezin vóór en onderwijst de kinderen. In Psalm 25 wordt ook gesproken over leren. Leren is in dit verband niet alleen overdragen van kennis maar ook dat de kinderen zich dat eigen maken. De opgedane theoretische kennis moet ook in de praktijk van alledag worden toegepast.

Gesprek met afvaardiging wijk Next over hun (nieuwe) beleidsplan.

Ina Bos en Rianka Bekendam geven een toelichting op het werk van wijk Next. Aan de hand van een organogram geeft Rianka verdere uitleg. We hebben vervolgens in groepjes van drie persoenen met elkaar gesproken over de vraag: Wat willen we de jongeren of kinderen van de gemeente meegeven met het oog op een waardevolle toekomst? Daarna hebben we gekeken of de door ons genoteerde punten passen bij de vier kernwoorden die vanuit het jeugdwerk genoteerd zijn voor het beleidsplan. Deze kernwoorden zijn: bewust, binden, bijstaan en betrokken.

Bespreking met groep van 20 gemeenteleden.

Er is verslag gedaan van de bespreking die op 3 mei jl. is gehouden. Tijdens deze bespreking is het advies dat de kerkenraad naar aanleiding van het rapport Feenstra heeft uitgebracht aan de A.K. toegelicht. Het was een goed gesprek.

Vacature ouderling Van der Schuur.

Besloten is om voorlopig geen nieuwe benoeming te doen.

Wijziging samenstelling moderamen.
Vanwege zijn ziekte kan br. Berkel voorlopig zijn taak als moderamenlid niet vervullen. Br. M. Dasselaar zal deze taak op zich nemen.

Sluiting, dankgebed.

Broeder G. Hoff gaat voor in dankgebed. Hierna sluit de voorzitter de vergadering.

Harms, scriba.