Kort verslag kerkenraadsvergadering 12-10-2023

Categories: Wijk-Oost

Opening, schriftlezing en gebed.

In verband met de afwezigheid van ds. Prins (hij komt later ter vergadering) fungeert br. H. Harms als voorzitter. Hij heet iedereen hartelijk welkom. We zingen Psalm 118: 1 en 7. Hierna geeft hij br. G. Hoff het woord. Deze leest Handelingen 1: 4 tot en met 8. Daarna gaat hij voor in gebed. Naar aanleiding van het gelezen gedeelte zegt br. Hoff: de apostelen krijgen opdracht om de beloofde komst van de Heilige Geest in Jeruzalem af te wachten. De Heilige Geest rust hen toe voor de verkondiging van het Evangelie en zal hen kracht geven. Daardoor kunnen ze overal in de wereld getuigen zijn van Christus. Bid om de Heilige Geest en om te dienen tot opbouw van de gemeente. Ook de ambten zijn een geschenk van de Heilige Geest en in het ambt mogen wij dienstbaar zijn in de voortgang van het zendingswerk. Hierna bespreken we met elkaar in kleine groepjes de vragen 1 en 4 zoals die bij hoofdstuk 11 van het boekje “Een voortreffelijk werk” staan afgedrukt. In dit hoofdstuk gaat het over zending.

Jaarrekening college van kerkrentmeesters 2022.

Br. M. Dasselaar geeft een toelichting op de jaarrekening. Hij benoemt de belangrijkste verschillen tussen de begroting en de jaarrekening.

Samenvoeging wijk Midden en wijk Oost.

Op 26 september is er een gesprek geweest tussen het moderamen van wijk Midden en van wijk Oost.. Ds. Prins doet kort verslag van dit gesprek. Er is gekozen voor een externe procesbegeleider. Ds. Prins heeft hiervoor enkele personen benaderd. Er zal zo spoedig mogelijk een gesprek met de zgn. mobiliteitspool van de landelijke kerk plaatsvinden om te beoordelen of bij de samenvoeging van wijk Midden en wijk Oost een interim-predikant als procesbegeleider een positieve bijdrage kan leveren.

Er is besloten tot het instellen van een commissie die het profiel van de nieuwe wijk moet opstellen. Deze commissie zal per wijk bestaan uit zes personen. De commissie zal worden gevormd door drie kerkenraadsleden en zo mogelijk drie leden vanuit de klankbordgroep. Aan drie kerkenraadsleden is gevraagd zitting te nemen in de commissie. Binnenkort zullen ook enkele personen uit de klankbordgroep gevraagd worden om zitting te nemen in de commissie. Het eindoordeel over het profiel van de nieuwe wijk is aan de kerkenraad van wijk Midden en wijk Oost.

Verkiezing kerkenraad.

Besloten is om de verkiezingen uit te stellen tot het 2e kwartaal 2024. Dit in verband met de nieuw te vormen kerkenraad met ingang van 1 juli 2024 vanwege de samenvoeging van wijk Midden en wijk Oost. Aan de kerkenraadsleden die in december 2023 aftredend zijn is verzocht hun taak te blijven vervullen tot 1 juli 2024.

Sluiting, dankgebed.

Broeder J.G. Winter gaat voor in dankgebed. Hierna sluit de voorzitter de vergadering.

1. Harms, scriba.