kort verslag kerkenraadsvergadering 13-4-2023

Categories: Wijk-Oost

Opening, schriftlezing en gebed.
De voorzitter heet iedereen hartelijk welkom. We zingen Psalm 43: 3 en 4. Hierna gaat hij voor in gebed en leest vervolgens Johannes 20: 24 – 31.
Vlak na Pasen gaat het vaak over Thomas. Bij het lezen van dit gedeelte kan zomaar de vraag boven komen: hoe zou Jezus er-uitgezien hebben? Enerzijds Goddelijk. Hij kan zomaar binnen komen ondanks de afgesloten deuren. Anderzijds voluit menselijk. Er wordt verteld dat Hij eet en drinkt. Hij had ook een menselijke gestalte. De littekens van de kruisiging waren ook na de opstanding nog zichtbaar in zijn lichaam. Ons beeld is vaak dat na de opstanding alles goed en gaaf is en dat er geen tekenen meer zijn van het lijden. Jezus is juist herkenbaar aan Zijn littekens. Wat zegt dit over Jezus? De opstanding is niet zoiets als een reparatie, alles is weer goed en gaaf. De littekens zijn er na zijn opstandig nog en Hij heeft ze meegenomen de hemel in. Jezus heeft geleden en daardoor verzoening gebracht en heling van wonden. De wonden die wij in ons leven oplopen kunnen gelukkig ook geheeld worden door het lijden en sterven van Jezus Christus.
Verdere bespreking rapport Feenstra.
We hebben met elkaar uitvoerig verder gesproken over het door de heer Feenstra in zijn rapport gegeven advies. Dit hebben we gedaan aan de hand van een vooraf opgestelde en aan alle kerkenraadsleden toegezonden conceptbrief aan de A.K. Deze brief was opgesteld aan de hand van de door de kerkenraadsleden tijdens eerdere vergaderingen gemaakte opmerkingen en het advies van de groep van twintig gemeenteleden die hebben meegedacht over het rapport Feenstra.
Naar aanleiding van de tijdens de vergadering gemaakte opmerkingen is besloten de brief nog op enkele punten aan te passen.
Afgesproken is dat de groep van twintig gemeenteleden zal worden uitgenodigd voor een bijeenkomst om de zienswijze van de kerkenraad aan hen bekend te maken en zo nodig verder toe te lichten. Daarna zullen zij ook een afschrift van de brief van de kerkenraad aan de A.K. ontvangen.
Sluiting, dankgebed.
Broeder H. Harms gaat voor in dankgebed. Hierna sluit de voorzitter de vergadering.

Harms, scriba.