kort verslag kerkenraadsvergadering 14 maart 2024

Categories: Wijk-Oost

Opening, schriftlezing en gebed.

De voorzitter heet iedereen hartelijk welkom; in het bijzonder Karin van den Hil. We zingen Psalm 77: 7 en 8.

Het gaat vanavond voor een belangrijk deel over dementie en alles wat daarmee samenhangt.

Het woord dementie of een soortgelijke aanduiding komt in de Bijbel niet voor. De Bijbel kent het woord “gedenken”. Dan in het bijzonder het gedenken van de grote daden van God. Bij dementie lukt het gedenken helaas vaak ook niet meer. Met het oog op dat gedenken hebben we de twee coupletten van Psalm 77 gezongen. Ds. Prins heeft als schriftlezing gekozen Psalm 77: 1 – 13.

Hierna gaat hij voor in gebed.

Dementie hoe kan ik dat herkennen en hoe hiermee om te gaan?

Karin van den Hil geeft ons hierover uitleg. Zij is casemanager dementie bij een zorginstelling in onze regio. Zij heeft ons aan de hand van een door haar gemaakte PowerPoint-presentatie een aantal zaken verteld over soorten dementie, omvang en mogelijke oorzaken voor het ontstaan van de ziekte. Ook heeft zij een enkele dingen benoemd over hoe dementie is te herkennen en hoe wij in onze gesprekken het beste kunnen omgaan met mensen die dementie hebben. Vervolgens heeft ze ook een aantal tips gegeven hoe wij mensen met dementie nog zoveel mogelijk betrokken kunnen houden bij onze gemeente. Ze heeft ons volop stof tot nadenken gegeven.

Uitstapje kerkenraad.

Ook dit jaar zal er een uitstapje georganiseerd worden. De broeders G. de Wilde, J Teunis en H. Harms zullen dit verder regelen en hieraan invulling geven.

Commissie vorming nieuwe wijkgemeente. Zienswijze/advies met betrekking tot “vrouw in het ambt”.

Door de commissie was ons, voorafgaand aan de kerkenraadsvergadering, een stuk toegezonden waarin zij het advies van de commissie kenbaar maakt zodat de kerkenraad zich daarop kan beraden. Door de kerkenraadsleden die deel uitmaken van de commissie is verteld hoe het overleg in de commissie is verlopen en waarom voor het aangereikte advies is gekozen.

Naar verwachting zal het volledige conceptbeleidsplan voor de nieuwe wijkgemeente in april in de kerkenraden van wijk Midden en wijk Oost besproken kunnen worden. Het is de bedoeling om het plan daarna in mei 2024 tijdens een gemeenteavond aan de leden van wijk Midden en wijk Oost te presenteren.

Jaargesprek ds. Prins.

Bij het gesprek hopen aanwezig te zijn de broeders J. Teunis, F. Koerssen, J. Berkel en H. Harms. Het gesprek is gepland op 7 mei.

Sluiting, dankgebed.

Broeder J.H.J. Teunis gaat voor in dankgebed. Hierna sluit de voorzitter de vergadering.

Harms, scriba.