kort verslag kerkenraadsvergadering 8-11-20203

Categories: Wijk-Oost

Opening, schriftlezing en gebed.

De voorzitter heet iedereen hartelijk welkom. Hij geeft vervolgens br. C. Bos het woord. We zingen Psalm 146: 1, 3 en 4. Hierna gaat br. Bos voor in gebed. Hoofdstuk 12 van het boekje “Een voortreffelijk werk” gaat over het pastorale gesprek. Br. Bos leest Johannes 1: 1 – 13. Een pastoraal gesprek van Jezus met Nicodemus. Br. Bos heeft naar aanleiding van dit gedeelte een drietal vragen opgesteld. Deze worden vervolgens in kleine groepjes met elkaar besproken.

Het betreft de volgende vragen:

Hoe bereid je zelf huisbezoek en geloofsgesprekken voor?

Wat leer je van Jezus in het gesprek dat hij met Nicodemus voert?

Wat ervaar je zelf als zegen of vind je moeilijk bij geloofsgesprekken?

Vraag van Missionair Team.

Br. C. Bos geeft een toelichting. De brief is opgesteld naar aanleiding van de gesprekken die het Missionaire Team in  de afgelopen tijd gevoerd heeft met de wijkkerkenraden. Men wil in De Pollen en Aadorp een project opzetten. Dat zou een koffie-ochtend, een maaltijd of iets anders kunnen zijn, afhankelijk van de behoefte. De projecten zijn er op gericht hoe je mensen weer of meer bij de kerk betrekt en ze zijn bedoeld voor leden en niet-leden van onze gemeente.

Men is op zoek naar mensen die men hiervoor kan benaderen. Er zijn een aantal namen genoemd.

Vraag wijk Next over mentorcatechese.

Het gaat met name om de vraag wie de verantwoordelijkheid draagt voor de mentorcatechese en wie dan zorgt voor de inhoudelijke invulling daarvan. Wij zijn van mening dat de verantwoordelijkheid voor de (mentor)catechese bij de wijkkerkenraden ligt. In de huidige situatie wordt de catechese in wijk Oost verzorgd door ds. Prins. Wij maken nu geen gebruik van deze vorm van catechese.

Samenvoeging wijk Midden en wijk Oost.

Er is inmiddels een procesbegeleider beschikbaar: interim-predikant ds. Maas van de Ruitenbeek.  De eerste vergadering van de commissies met de procesbegeleider is op 30 november 2023. Ds. Van de Ruitenbeek wil ook een gesprek met de beide wijkkerkenraden. Dat is gepland op 11 januari 2024. Vervolgens zijn de aandachtspunten geïnventariseerd die naar onze mening in het samenvoegingstraject besproken moeten worden. De kerkenraad heeft deze punten niet inhoudelijk besproken.

Sluiting, dankgebed.

Broeder G.R.J. Nijland gaat voor in dankgebed. Hierna sluit de voorzitter de vergadering.

H. Harms, scriba.