kort verslag kerkenraadsvergadering 8-2-2023

Categories: Wijk-Oost

Opening, schriftlezing en gebed.

De voorzitter heet iedereen hartelijk welkom. Vervolgens geeft hij het woord aan br. A. Folbert in verband met de bespreking van hoofdstuk 8 van het boekje “Een voortreffelijk werk”. Br. Folbert leest Psalm 25 en gaat daarna voor in gebed. Het gaat in dit hoofdstuk over catechese en de verschillende vormen waarin dit kan worden aangeboden. Br. Folbert zegt dat het doel van catechese is om te leren leven uit de beloften en geboden van God en daar-naar te handelen. We leven in een tijd waarin we van alle kanten worden overstelpt met informatie of afleiding. Internet en mobiele telefoon zijn daarvan voorbeelden. We zijn het besef kwijtgeraakt dat we van God afhankelijk zijn. Daarna zijn we met elkaar in gesprek gegaan over de vraag: wat kunnen we als kerkenraad en gemeente er aan doen om de catechese te optimaliseren?

Bespreking rapport Feenstra.

Alle aanwezige kerkenraadsleden hebben hun persoonlijke mening gegeven over dit rapport en daarbij de positieve punten en de punten die hen zorgen gaven benoemd. Op basis van deze reacties zullen we de belangrijkste punten daaruit verzamelen om te proberen daarover in de volgende vergadering met elkaar een standpunt te bepalen.

Vacature br. G. van der Schuur.

Er zijn naar aanleiding van de oproep daartoe in de kerkbode en via de zondagse afkondiging door de gemeenteleden geen namen ingediend. Besloten is om over te gaan tot benoeming. Hierover kunt u elders in deze kerkbode meer lezen.

Mededelingen kerkenraad en overige commissies:

– kerkenraad

Het verzoek van het missionair team om tijdens een kerkenraadsvergadering uitleg te mogen geven over hun activiteiten is ingewilligd.

Commissie van twintig gemeenteleden die overleg voert over het “rapport Feenstra” is voor de eerste keer bijeen geweest op 1 februari. Zij hebben nog twee nieuwe overleggen gepland. Hun verzoek om tijdens een kerkenraadsvergadering hun advies aan de kerkenraad mondeling te mogen toelichten is ingewilligd.

• Vanuit enkele commissies zijn mededelingen gedaan over activiteiten die gehouden zijn of die gepland staan voor de komende periode.

Sluiting, dankgebed.

Broeder J.E. Dekker gaat voor in dankgebed. Hierna sluit de voorzitter de vergadering.

1. Harms, scriba.