Verslag vergadering Algemene Kerkenraad 16 september 2020

Categories: Algemene Kerkenraad

Opening

Voorzitter Gerard Sanderman heet iedereen welkom. Voor het eerst sinds februari is de algemene kerkenraad weer bij elkaar. De opening wordt verzorgd door ds. Kranen. Hij leest uit Efeziërs 4, gevolgd door een overdenking: de huidige situatie in de wereld bepaalt ons erbij dat ons leven en ook de gang van zaken binnen de kerk niet zo maakbaar zijn als we zelf vaak denken. Ds. Kranen gaat daarna voor in gebed.

Koffiedrinken na de dienst

Na overleg binnen de Coronacommissie (Dagelijks Bestuur kerkrentmeesters en Luc Goosen) en met de kosters is besloten om voorlopig na de diensten geen koffie te schenken of andere versnaperingen na de diensten aan te bieden, ook niet buiten. Belangrijke reden hiervoor is dat we een toename van het aantal corona besmettingen zien in Nederland maar ook in de regio. We begrijpen de behoefte aan samenkomen maar moeten kiezen voor gezondheid en het minimaliseren van risico’s.

Beleidsplan

In verband met de corona maatregelen is de situatie veranderd rond de besprekingen over het concept beleidsplan. Het is voorlopig niet mogelijk om gemeenteavonden te houden om het concept beleidsplan te bespreken met de gemeenteleden. Wel hopen de wijkkerkenraden een eerste reactie te geven op het concept beleidsplan. Daarna zal in de AK besproken worden op welke manier en in welk tempo we verder moeten met het nieuwe beleidsplan. Het is mogelijk dat de corona crisis gevolgen heeft voor de invulling van het beleid van onze gemeente.

Gemeenteavond

De gebruikelijke centrale gemeenteavond aan het begin van het winterseizoen kon niet doorgaan. In plaats daarvan wordt er op 11 november een vervangende toerustingsavond gehouden die om praktische redenen alleen voor ambtsdragers is bedoeld. De ambtsdragers zullen hierover nader worden geïnformeerd.

Kerk in corona tijd

Als AK leden nemen we de tijd om onderling van gedachten te wisselen over de invloed van de corona crisis voor onszelf en voor ons als hervormde gemeente Vriezenveen. Ook worden de uitkomsten van de enquête over ‘kerkbezoek in coronatijd’ besproken, zie hiervoor ook elders in deze kerkbode. We beseffen dat de corona crisis diepe sporen trekt in het persoonlijke en kerkelijke leven, de kerkdiensten, de onderlinge contacten en het pastoraat. We worden opgeroepen om naar elkaar om te zien, voor zover de omstandigheden dat toelaten.

Heilig Avondmaal

Sinds het uitbreken van de corona crisis hebben we enkele keren het Heilig Avondmaal gevierd op een online manier. Op 29 november hopen we weer het Heilig Avondmaal te vieren in de kerkdiensten met deelname door gemeenteleden die dit graag willen. De wijkkerkenraden gaan bekijken hoe dit op een verantwoorde manier kan worden gedaan binnen de richtlijnen van RIVM en PKN, de praktische invulling kan per kerkgebouw verschillen. Uiteraard blijft het voorlopig nog wel mogelijk om ook thuis via de beeldverbinding het Heilig Avondmaal mee te vieren voor degenen die (nog) niet naar de kerk willen of kunnen komen.

Sluiting

Henk Jansen gaat voor in gebed, waarna de voorzitter de vergadering sluit.

Jan Boldewijn, scriba AK