Najaarszendingscollecte 2019

Categories: Algemeen,Diaconie,Zendingswerk

Betrokken predikanten opleiden in Zambia.

A.s. zondag wordt de zgn. najaarszendingscollecte gehouden. De opbrengst is bestemd voor ‘Kerk in Actie’ en zal ten goed komen aan de opleiding van predikanten in Zambia.

In Zambia groeit de kerk en daarmee ook de vraag naar predikanten, die gemeenten kunnen leiden in soms arme en moeilijke omstandigheden. De theologische faculteit aan de Justo Mwale University in Lusaka biedt kwalitatief goed theologisch onderwijs. Er worden predikanten opgeleid, die een waardevolle bijdrage leveren aan kerk en samenleving. In de opleiding is veel aandacht voor onderwerpen, zoals hiv/aids, man-vrouw vraagstukken, mensenrechten, politiek, voedselveiligheid, klimaatverandering.

Beurzen voor 25 theologiestudenten

Aan de theologische faculteit studeren zo’n 130 studenten, van negen verschillende kerkgenootschappen. De helft daarvan zijn voltijdsstudenten, die in vier jaar tijd hun bachelor diploma proberen te halen. Deze studenten wonen – vaak samen met hun gezin – op de campus. Via Kerk in Actie kunt u bijdragen aan de beurzen van 25 theologiestudenten. Zambiaanse kerken waar de studenten stage lopen, bieden hen reiskosten en een bijdrage in hun levensonderhoud. De meeste studenten zijn man, maar er studeren ook steeds vaker vrouwen theologie.

• Voor € 3.000 draagt u bij aan een jaar opleiding + huisvesting voor een getrouwde student
  • Voor € 2.450 draagt u bij aan een jaar opleiding + huisvesting voor een ongetrouwde student.

Uitgezonden medewerkers

De theologische faculteit heeft acht fte-plekken voor docenten. Eén plek wordt de laatste jaren ingenomen door een Nederlands echtpaar met een duobaan, uitgezonden door Kerk in Actie. Na Henk en Deborah van den Bosch en Hermen en Johanneke Kroesbergen, geven sinds zomer 2018 Thijs en Marike Blok les aan deze universiteit.