Tijdelijke sluiting van kerkgebouwen

Categories: Algemeen,Wijk-Midden,Wijk-Oost,Wijk-West,Wijk-Zuid

De energiekosten de laatste tijd enorm gestegen. Dit heeft ook voor onze Hervormde Gemeente grote financiële gevolgen. Mede vanwege de hoge gasprijs is er, bij ongewijzigd beleid, voor het jaar 2023 een tekort op de begroting van 200.000 Euro. Dit tekort is onverantwoord hoog.

De Algemene Kerkenraad heeft daarom als noodmaatregel moeten besluiten om voor de maanden januari , februari en maart 3 kerkgebouwen tijdelijk te sluiten en de verwarming uit te zetten. Dat bespaart ongeveer 35.000 euro aan energiekosten.

Het betekent dat m.i.v. zondag 1 januari 2023 de Westerkerk, de Aakerk en de Pollenkerk tijdelijk worden gesloten. De kerkdiensten worden verplaatst naar de Grote Kerk.

Er worden dan twee ochtenddiensten na elkaar gehouden, om 9.00 uur en om 11.00 uur, waarin de wijkgemeenten om de beurt dienst doen. De middag- en avonddiensten blijven onveranderd.

De Algemene Kerkenraad heeft dit besluit met pijn in het hart moeten nemen, maar de hoge kosten laten ons helaas geen andere keuze. We vragen hiervoor uw begrip onder deze bijzondere omstandigheden.